Wanneer verlichting met een relais schakelen?
Een relais is in feite een op afstand bediende schakelaar. Een relais bestaat uit maak en/of verbreek contacten die bediend worden door een elektromagneet. Door deze techniek is het mogelijk om met een kleine stroom een grote stroom te schakelen.
Wanneer je verlichting aansluit op de traditionele manier zonder relais gaat er een grote stroom lopen door de schakelaar, dit beïnvloedt de levensduur van de schakelaar enorm.
Omdat een relais maar heel weinig stroom vraagt heb je aan een eenvoudige schakelaar genoeg. Ook is de lengte en dikte van de kabel vanaf de schakelaar naar de relais niet van belang, daar er toch geen grote stroom doorheen loopt.
Een ander voordeel is dat de draad (die de stroom van de werklamp transporteert) zo kort mogelijk gehouden kan worden dit omdat een relais overal in een voertuig geplaatst kan worden. In veel voertuigen zitten schakelaars verwerkt die maximaal 10A of 16A kunnen schakelen. Dit wil niet zeggen dat de schakelaar daadwerkelijk zo zwaar belast mag worden, indien dit niet bekend is, is het aan te raden een relais te gebruiken. Let op: voor het exacte vermogen informeert u bij uw dealer!
Hoe sluit ik een relais aan?
De installatie hoeft helemaal niet lastig te zijn. Met gezond verstand, een multimeter en de juiste aansluitmaterialen zit het er zo in.
Op onze relais staan een viertal cijfers, sluit ze op onderstaande manier aan:
> 85 Sluit deze aan op de massa of min van de accu.
> 86 Stuurspanning, dus vanaf schakelaar naar relais. (De andere kant mag rechtstreeks op de plus, oftewel rechtstreeks naar 30.)
> 30 Continue plus (rechtstreeks naar de + van de accu, deze kan eventueel gezekerd worden)
> 87 Naar de werklamp
Komt u er niet uit?
Vraag dan eens een handige vriend of buurman! Ook mag u natuurlijk contact met ons opnemen.
Ook hebben we voor u een eenvoudige schets gemaakt: